Artikel in Tubantia over Wmo plus antwoorden van college

31 januari 2020

PvdA raadslid Onno Bordes

Tubantia heeft naar aanleiding van een persbericht van de PvdA HvT over Wmo een artikel geschreven ( zie hieronder). De PvdA HvT heeft ook vragen aan het college gesteld. Zowel de vragen als de antwoorden zijn inmiddels bekend en onderaan het bericht via een link na te lezen.

Bron: Tubantia Jantien Bussink 

GOOR – De uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) in Hof van Twente gaat niet goed. Dat moet anders, vindt de PvdA. 

Ambtenaren die onbereikbaar zijn. Dossiers die niet adequaat worden overgedragen. Overbodige herindicaties bij chronisch zieke mensen. Gebrekkige informatie. Het ontbreken van nazorg. En niet te vergeten de exorbitante wachttijden. Een korte opsomming van de conclusies uit een onderzoek naar het functioneren van de WMO in Hof van Twente. „Een grote bron van zorg”, aldus het PvdA-raadslid Onno Bordes.

Negatieve cultuur

„We zijn geschrokken van de cultuur binnen de gemeente zoals cliënten deze ervaren”, zegt hij. „De negatieve ervaringen variëren van onbereikbaarheid van ambtenaren tot het niet adequaat overdragen van dossiers. Het zogenoemde terugbelverzoek wordt in veel gevallen niet opgevolgd. Ook de digitale toegang via de website is voor veel oudere inwoners met een hulpvraag een barrière. En in bijna alle gevallen ontbreekt de nazorg. Bijvoorbeeld in de vorm van een telefoontje.”

Bron van ergernis

Uit het onderzoek is eveneens gebleken dat de overbodige herindicatie voor inwoners met een chronische aandoening een bron van ergernis is. „Het komt voor dat iemand die al een indicatie heeft opnieuw door de molen moet, omdat de gezinssituatie verandert”, aldus Bordes. „Het kost tijd, geld en is frustrerend voor de cliënt.”

Volgens Bordes is ook voor professionele hulpverleners onduidelijk hoe het centrale meldpunt voor een zorgvraag georganiseerd is. „Hof van Twente heeft geen wijkteams, dus een goed overleg tussen partijen is van groot belang.”  Tot slot is een zorgelijke conclusie in het onderzoek dat veel inwoners geen klacht durven in te dienen, omdat ze afhankelijk zijn van de gemeente „Dit sterkt ons in de opvatting dat er een onafhankelijke klachtencommissie voor de zorg moet komen”, aldus Bordes.

Onderzoeksmethode

De PvdA baseert haar conclusies op een onderzoek dat is gehouden naar aanleiding van ‘redelijk wat signalen’ van inwoners. „Om erachter te komen hoe het met de WMO gesteld is in Hof van Twente hebben we een viertal inloopavonden gehouden, waar cliënten hun verhaal kwijt konden”, zegt Bordes. „Verder hebben we een meldpunt geopend en hebben we huisartsen, ouderenbonden en instellingen voor dagbesteding aangeschreven. Daarbij hebben we uitdrukkelijk gevraagd naar zowel positieve als negatieve ervaringen.” Respons kwam van ongeveer twintig inwoners, zeven organisaties gaven een reactie.

Oplossing

„Het meest zorgelijk zijn de enorme wachttijden. Dat horen we eigenlijk van iedereen terug”, aldus de sociaaldemocraat. „Maar ook met de de manier waarop een hulpvraag wordt benaderd zijn wij niet blij. Gestoeld vanuit wantrouwen, zo lijkt het. Alsof de gemeente er al vanuit gaat dat er fraude wordt gepleegd. Als Pvda zien wij wel wat in een proef met omgekeerd toetsen, als onderdeel van de oplossing. Bijvoorbeeld bij de aanvraag van huishoudelijke hulp. Waarom niet eerst toekennen en dan toetsen? Dan kan daarna de hulp worden toegespitst op de zorgvraag. Andere gemeenten werken al zo en zijn daar positief over. Het scheelt een boel tijd en wantrouwen over en weer.”

Bordes heeft inmiddels naar aanleiding van het onderzoek een waslijst aan schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.

De vragen en antwoorden zijn inmiddels bekend en zijn via onderstaande link terug te lezen

2020-03 Beantwoording Schriftelijke vragen PvdA fractie over behandeling zorgvragen (1)

06. Raadsbrief beantwoording vragen raad 17 december sociaal domein (1)