Door Onno Bordes op 4 november 2013

PvdA wil schaliegasvrije gemeente

De PvdA Hof van Twente is niet gerust op het uitstel van de winning van schaliegas waartoe minister Kamp van economische zaken in Nederland heeft besloten. Om die reden komen de Sociaal Democraten met een motie waarin ze de gemeente Hof van Twente schaliegasvrij verklaren. Door deze verklaring zou de Hof van Twente zich aansluiten bij veel andere gemeenten in Nederland die een zelfde verklaring hebben aangenomen.

PvdA woordvoerster Nel Hilbrink zegt zo’n verklaring belangrijk te vinden omdat de plannen om naar schaliegas te boren nog niet van de baan zijn. Minister Kamp heeft een beslissing uitgesteld totdat er meer duidelijk wordt uit onderzoek naar die winning stelt Hilbrink maar wij zijn bang dat het onderzoek alleen maar bedoelt is om uiteindelijke toch schaliegas te gaan winnen. Vooral het feit dat een vertrekkend directeur van Shell onlangs heeft aangegeven dat hij het meeste spijt heeft van de investeringen die Shell heeft gedaan in schaliegaswinning geeft volgens de PvdA fractie aan dat steeds meer mensen die er verstand van hebben zich tegen schaliegas keren. Ook  de enorme schade die wordt aangericht door de gaswinning in Groningen bewijzen volgens Hilbrink dat we veel voorzichtig moeten zijn met nieuwe winningsmethoden die in Amerika  al grote schade hebben veroorzaakt .

Het CDA , BPH, SP en D’66 dienen samen met de PvdA  de motie in maar Hilbrink zegt het meest benieuwd te zijn naar de argumenten  van Gemeente Belangen. Wij hebben ons in het verleden vaak verbaasd over standpunten van juist Gemeente belangen als het om dit soort kwesties gaat stelt Hilbrink. Ze wijst onder andere naar het feit dat Gemeente Belangen het langst voor varkensflat heeft gepleit terwijl we nu ook weer de indruk hebben dat GB in deze kwestie kiest voor een standpunt waar de lokale bevolking zich volgens ons in grote meerderheid niet in kan vinden. Voor ons gaat het hier om een zaak die vergelijkbaar is met zo iets als een varkenscluster omdat schaliegas het karakter van onze gemeente bedreigt. Je zou juist op dit punt de steun van lokale partijen verwachten stelt Hilbrink.