Participatienota

24 mei 2021

Onno Bordes PVDA Hof van Twente. Foto : Christian van der Meij

PvdA doet voorstel om inwoners meer te betrekken voor een beter bestuur

Volgens raadslid Onno Bordes is er heel veel kennis en kunde bij de inwoners van de gemeente Hof van Twente, die bij het maken en uitvoeren van beleid onbenut blijft. Sterker nog: vaak is de deskundigheid van inwoners op sommige terreinen groter dan bij het college, de raad of de ambtenaren. Het mobiliseren van deze deskundigheid kan twee grote voordelen bieden:

1. a) beter beleid vanwege de grotere deskundigheid;
  2. b) betere acceptatie (bij de uitvoering) van het beleid ofwel een groter draagvlak.

Om die reden heeft de fractie van de Partij van de Arbeid een eigen Participatienota opgesteld. Hierin worden 7 niveaus van participatie beschreven, variërend van het informeren van inwoners tot en met het controleren door inwoners. Elk niveau is voorzien van een concreet voorbeeld hoe dat in een gemeente kan worden toegepast. Onno Bordes: “We gaan dit aanbieden aan de werkgroep, die zich bezig houdt met participatie en hopen dat dit als basis gaat dienen voor een goede discussie in de raad. Het zou helemaal mooi zijn als het ook leidt tot een versnelling”.

Bordes geeft drie voorbeelden van participatie die in de nota staan omschreven. Allereerst het zogenaamde Haarens Vergadermodel, waarbij de gemeente gesprekstafels organiseert over raadsvoorstellen. Inwoners en raadsleden mogen over elk geagendeerd raadsvoorstel meepraten. Inwoners halen informatie, maar brengen deze ook naar de raadsleden en college in de vorm van aanvullende informatie en deskundigheid.

Een tweede voorbeeld is een specifieke vorm van zelfbeheer door het toepassen van ‘het recht om uit te dagen’. Dat houdt in dat als een groep inwoners vindt dat ze een bepaalde taak beter of goedkoper kan uitvoeren dan de gemeente, zij het recht hebben omdat dan te bewijzen. In Rotterdam is op deze wijze de herinrichting van een straat door de eigen inwoners van A tot Z geregeld.

Het laatste, meest vergaande, voorbeeld is de controle van gemeentelijk beleid door inwoners. De gemeente stelt een burgervisitatiecommissie in van ongeveer 6 terzake kundige inwoners, vergelijkbaar met visitatiecommissies in het Hoger Onderwijs of de Gezondheidszorg. Hiermee gebruikt de gemeente expertise binnen de eigen gemeente om een oordeel te vellen over een prestatie van de gemeente. In dit kader benoemde de gemeenteraad van Oude IJsselstreek in 2014 een groep burgers om te kijken hoe de voortgang is van de ingezette organisatieverandering bij de gemeente.

Onno Bordes: “Voor participatie, in de vorm zoals wij dat bedoelen, moet je wel lef hebben en je nek durven uitsteken. Maar we zijn er van overtuigd dat het uiteindelijk ten goede komt aan de kwaliteit van besturen en dat het de kloof tussen politie en maatschappij zal verminderen.”

Bekijk via deze link de Participatieladder