Fractie PvdA HvT 29 januari op locatie in ’t Badhoes in Goor

23 januari 2019

Dinsdag 29 januari 19:00 uur is de fractie op locatie in ’t Badhoes in Goor om te praten met de bewoners van Tuindorp

Aanpak Goorse volkswijk Tuindorp versoberd GOOR

TC Tubantia; Harry Gerritsma

GOOR – Het groot onderhoud en de renovatie van de 125 woningen in de Goorse volkswijk Tuindorp worden versoberd. Dat leidt tot onrust onder sommige huurders. „Viverion heeft van alles beloofd, maar veel kan niet doorgaan.”

De aanleg van zonnepanelen op de daken van de huurwoningen van woningcorporatie Viverion in Tuindorp is geschrapt. Want daarvoor zijn de daken, die ook verspringen, te klein. Of het plan voor vloerisolatie doorgaat is onzeker, omdat de kruipruimtes nauw zijn en er puin in ligt van een eerdere opknapbeurt. Dit wordt nader onderzocht, zegt een woordvoerder van woningcorporatie Viverion.

Er wordt in principe ook afgezien van de aanleg van een tweede toilet op de eerste verdieping, omdat zo’n voorziening ten koste gaat van een slaapkamer. Voor huurders die fysiek slecht ter been zijn en niet zonder toilet boven kunnen wordt een oplossing gezocht.

Isolatie

Viverion maakte bij de presentatie van het groot onderhoud en de renovatie in juni vorig jaar al bekend dat de spouwmuur niet optimaal kan worden geïsoleerd, omdat die smal is. Wel wordt enkel glas op benedenverdieping vervangen door dubbel glas, uitgezonderd het enkel glas in de voordeuren. Want dat levert aan energiebesparing nauwelijks iets op, aldus de zegsman.

Op de benedenverdieping komt ook een warmtewisselaar met een ventilatiesysteem die een einde moet maken aan vochtoverlast. In de douche wordt eveneens ventilatie aangelegd om vocht te weren.

Momenteel neemt een aannemer alle huizen onder de loep om de mogelijkheden voor onderhoud en renovatie in kaart te brengen. Daarna krijgt elk huurder een aanbod. Het wordt de laatste keer dat de volkswijk onder handen wordt genomen. Want als de huizen over 25 jaar opnieuw toe zijn aan een facelift worden ze waarschijnlijk gesloopt. Dat komt door de duurzaamheidseisen die aan woningcorporaties worden gesteld. In 2050 moeten de woningbestanden van de corporaties CO2-neutraal zijn. Dat gaat in Tuindorp niet lukken.

Geen geld

De versobering heeft geleid tot onrust onder sommige huurders. „Overal in Nederland komt er geld voor verbetering van woningen, maar nu wij aan de beurt zijn is er geen geld. Zo voelt dat voor Tuindorp. Veel dingen die ons zijn toegezegd, worden niet meer uitgevoerd,” zegt een huurder. Een andere huurder bevestigt dat zo in de wijk over het onderwerp wordt gesproken.

Bij de huurdersvereniging Goor en Omstreken, die is betrokken bij de werkzaamheden in Tuindorp, zijn geen klachten van huurders bekend. Voorzitter André Morsink: ,,Maar het kan zijn dat die onderling tussen huurders aan de orde komen, omdat mensen onzeker zijn over wat er precies gaat gebeuren.” Bij de aannemer zijn gevoelens van onrust eveneens onbekend. Voor de PvdA zijn de ‘signalen’ aanleiding om binnenkort een bijeenkomst voor huurders te beleggen.