Europa de baas – of baas in Europa?

8 mei 2019

23 Mei: ga vooral stemmen! Stemmen is recht van spreken, direct in het stemlokaal en daarna
indirect via het door u gekozen parlementslid of partijgenoten. ‘Europa’ ligt niet alleen om Nederland
heen, we maken er deel van uit. We halen er een belangrijk deel van onze welvaart en
werkgelegenheid vandaan. De Brexit laat zien dat ‘alleen verder’ alleen verliezers kent. Met ‘Europa’
als gegeven rijst de vraag wie de baas is. Europa is zeker niet de baas. Veel mensen zijn daar bang
voor, sommige partijen spelen in op deze angst. Maar ‘Europa’ is de optelsom van alle burgers in en
overheden van de lidstaten. Gericht op het behartigen van belangen en het uitvoeren van taken die
beter samen dan ‘ieder voor zich’ behartigd of uitgevoerd kunnen worden. Op het mondiale
speelveld, op het vlak van klimaatverandering, veiligheid, ongelijkheid. Met een liefst kundig bestuur
en een liefst kleine maar competente staf. Gecontroleerd door een door ons allen gekozen
parlement.

Bestuur en parlement waken over balans tussen allerlei belangen.‘Noord – Zuid, Oost – West, thuis best’ vat dat speelveld aardig samen. Naast niet te vergeten arm versus rijk, werkgever –
werknemer, kapitaal – moraal, inwoner – immigrant, man -vrouw, wij – zij. De sociaaldemocraten in het Europarlement, waaronder de Partij van de Arbeid, zetten zich al lang in voor een sterk maar eerlijk Europa. Via onze fracties in het Europarlement en door inbreng van ondermeer Frans Timmermans in het ‘dagelijkse bestuur’ van de Europese Unie. En dat blijven we doen. Faire
belastingen, ook voor grote en multinationale bedrijven, een zekere toekomst voor jongeren, betaalbaar wonen en eerlijke lonen, gelijke behandeling voor man en vrouw, respect voor
mensenrechten.

Met een grote opkomst blijven burgers de baas in Europa. En met uw stem geven we samen vorm aan een sterk en eerlijk Europa. Ga dus 23 mei vooral stemmen!

Bestuur PvdA Hof Van Twente