Niets aan de hand
Te goed van vertrouwen
Er zijn de nodige fouten, ‘slordigheden’, begaan door de gemeente. Slechte beveiliging; de server voor intern gebruik ‘zat’ ook op internet; er was naast een gammel wachtwoord ‘welkom 2020’ geen tweede’ slot’, bijvoorbeeld een code; er was geen aparte beveiligde back up, hoewel dat voorgeschreven was door de ‘Baseline Informatiebeveiliging Overheid’. Er werd ook niet nagegaan hoe vaak er werd ingelogd, of geprobeerd in te loggen, en of dat misschien verdacht was. Daardoor kon toegang tot het systeem onbeperkt ‘uitgeprobeerd’ worden.
Geen idee
Er werd door de gemeenten niet zo snel als mogelijk een gespecialiseerd (forensisch) onderzoeksbureau ingeschakeld; op de vraag of er sprake was van gijzelsoftware werd aanvankelijk sussend gereageerd; er zou geen sprake zijn van verdwenen of gejatte privacygevoelige gegevens’, maar onduidelijk bleef wat men daarvoor voor concrete aanwijzingen had. Men had ook geen idee wat de mogelijke schade was voor bedrijven die in het gemeentebestand zaten, bijvoorbeeld met aanvragen voor vergunningen of andere gevoelige gegevens. Kortom: men zei maar wat om de zaak te sussen. “Hof van Twente, gaat u rustig slapen, net als wij”, was ongeveer de boodschap vanuit het gemeentehuis.