PvdA vindt vertrek ABZ uit centrum Markelo gewenst.

Door Onno Bordes op 23 november 2017

‘Weg met ABZ diervoederfabriek uit Markelo’  is een initiatief van Mark Gerritsen die vlakbij het bedrijf woont. De petitie is tot dusverre 27 keer ondertekend.

Stank

Gerritsen is de petitie begonnen wegens de ‘onverdraagbare stank’ van ABZ Diervoeders. ‘In de zomer kun je niet lekker in de tuin zitten, zo erg stinkt het. Het is een ontzettend penetrante geur’, aldus de Markeloër. ‘De fijnstof die er vanaf komt’ is zijn tweede argument voor zijn initiatief. Gerritsen: ‘De stoffen die vrij komen kunnen de longblaasjes aantasten met longoedem (vocht achter de longen, red) tot gevolg.’

27 huishoudens

Over het aantal van 27 ondertekenaars zegt de initiatiefnemer: “Dat lijkt in enkele maanden niet veel, maar je hebt het toch over 27 huishoudens. Bovendien moet je op het internet naar de petitie zoeken’, zegt Gerritsen.

Tot de ondertekenaars behoren het Markelose PvdA-gemeenteraadslid Nel Hilbrink en Ferdinand van der Zee die tegenover ABZ Diervoerders woont. Van der Zee heeft recent met het verschillende procedures – vergeefs – geprobeerd om de uitbreiding in de hoogte van de fabriek tegen te houden en is voorstander van een verhuizing.

PvdA

De PvdA vindt eveneens dat de fabriek niet in het hart van Markelo thuis hoort. Op initiatief van deze oppositiepartij nam de gemeenteraad onlangs unaniem een motie waarin staat dat het ‘in de huidige tijd minder gewenst is dat een intensief productiebedrijf in de kern van een dorp is gevestigd’. Niet alleen vanwege hinder door geluid en stof, maar ook door laden en lossen van vrachtwagens.

In de in 2010 door de gemeenteraad vastgestelde structuurvisie staat de ABZ Diervoeders een ‘knelpunt’ is en niet in het centrum thuishoort. Op 10 juni 1922 werd de eerste steen van de fabriek aan de Goorseweg gelegd. De fabriek met 25 tot 30 werknemers is eigendom van een coöperatie waarbij in totaal 1.400 leden – boeren – zijn aangesloten.

Verkennen

Wethouder Wim Meulenkamp  gaat naar aanleiding van de motie ‘verkennen’ of de ABZ-directie zonder voorwaarden vooraf wil praten over de (on)mogelijkheid en (on)wenselijkheid van een vertrek uit het dorpscentrum. Algemeen-directeur Marcel Roordink liet als reactie daarop in deze krant weten tot een gesprek bereid te zijn.

Roordink stelt daarbij wel als voorwaarde dat vooraf duidelijk is hoeveel een verhuizing kost en welke alternatieve locatie buiten het dorp in beeld is. Ook komen de kosten van verplaatsing (tientallen miljoenen euro’s, red )voor rekening van de gemeente, zei hij. ABZ Diervoeders heeft volgens Roordink ‘geen enkele wens om te verhuizen’.

Teleurgesteld

PvdA-raadslid Hilbrink is teleurgesteld over Roordink’s reactie: ‘Hij lijkt sociaal bewogen, maar als Roordink zich omdraait denkt-ie van: ‘Zo, die heb ik weer stil’. Hij moet zijn verantwoordelijkheid nemen. ABZ heeft een enorme impact op wat er – niet – kan in het dorp. We weten best dat je het probleem niet in vijf jaar oplost, maar hoe is dat over 20 jaar? Je moet een stip aan de horizon zetten om te weten waar je naar toe wilt werken. Zijn verhaal dat de kosten voor rekening van de gemeente komen is bangmakerij.  Dat kunnen we nooit alleen. Daarvoor heb je ook de provincie, het rijk, Europa, fondsen en het bedrijf voor nodig’.

Bron: TC Tubantia