Door Onno Bordes op 2 juli 2017

Regio Taxi

“Asociaal”, dat is de korte omschrijving van PvdA-raadslid Nel Hilbrink over de regiotaxi zoals die vanaf zaterdag in twaalf Twentse gemeenten gaat rijden.

Het asociale component zit hem volgens Hilbrink vooral in de 3 euro reserveringskosten die mensen moeten betalen als ze een regiotaxi ’te laat bestellen’. Hilbrink: “Te laat is dus ’s avonds na 9 uur of op de dag zelf. Mensen worden op kosten gejaagd als ze even spontaan een kop koffie bij een vriendin willen drinken.”

‘Je jaagt mensen op kosten’

De reserveringskosten steken Hilbrink. “Je jaagt mensen op kosten die vanwege een beperking niet met het openbare vervoer kunnen reizen. Mensen die al beperkt zijn in hun doen en laten.”

Ook de PvdA in Enschede zit met de reserveringskosten in de maag. De partij schrijft erover op de website. “Er zijn chronisch zieken die pas op de dag zelf kunnen bepalen of ze fit genoeg zijn om hun trip te maken.”

Taxipoint ziekenhuis

“Mensen die bij een taxipoint in een ziekenhuis een taxi bestellen hoeven de reserveringskosten niet te betalen. Maar mensen die bijvoorbeeld naar revalidatiecentrum Het Roessingh moeten, weten vaak niet hoe laat hun behandeling klaar is. Zij moeten wel extra kosten betalen.”

Volgens gemeenten zijn de reserveringskosten ingevoerd, omdat gebruikers steeds vaker op het laatste moment een taxi bestellen, terwijl ze al lang weten dat ze een taxi nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat ze naar de wekelijkse bingo gaan of op zondagochtend naar de kerk; ritten die volgens de gemeenten ruim van te voren gereserveerd kunnen worden.

Nel Hilbrink vindt alle beperkingen en reisvoorwaarden maar niets. “Het openbaar vervoer op het platteland is ontzettend slecht. Deze reisvoorwaarden zijn ingesteld uit financieel oogpunt. Ik heb er nog veel vragen over.”

Bron: RTV-Oost

Waar ben je naar op zoek?