Door op 23 september 2013

PvdA vindt besluit 100.000 Euro voor digitale borden spilzucht

De PvdA in de hof van Twente vindt dat het CDA en de VVD  onnodig geld uitgeven voor zaken die op andere plaatsen gratis worden gerealiseerd. Het College heeft in 2012 opdracht gekregen om voor 1 april 2013 met een uitwerking te komen voor de plaatsing van digitale borden. Dit naar aanleiding van een verzoek van het CDA en de VVD. Pas in juni 2013 kwam er een korte notitie die nauwelijks duidelijkheid gaf. Inmiddels hebben college leden naar buiten toe kenbaar gemaakt dat de offertes worden opgevraagd terwijl de begroting voor 2014 nog niet is goedgekeurd. Ook is er een bedrag van 100.000 Euro in de begroting opgenomen voor de plaatsing van 23 van die borden. VVD en CDA zeiden eerst uit te gaan van een investering van € 40.000,–

De PvdA heeft bezwaar gemaakt tegen het, zoals deze fractie dat noemt, weggooien van overheidsgeld in een tijd dat er aan alle kanten bezuinigd moet worden. Fractielid Annemiek Wissink zegt dat haar fractie op onderzoek is uitgegaan en tot de ontdekking is gekomen dat deze borden in sommige gemeenten gratis worden geplaatst en onderhouden. Daarnaast blijkt dat in veel gemeenten die borden niet aan de verwachtingen voldoen en vaak niet werken. Wissink geeft aan dat haar fractie zich ergert aan het feit dat de gemeenteraad het college de opdracht geeft  om te onderzoeken wat de kosten van dit soort borden zijn en er vervolgens onvoldoende informatie komt. We krijgen dan zonder veel informatie te horen dat die borden 100.000 Euro kosten. Wij hebben nu met een simpel onderzoekje vastgesteld dat  sommige gemeente er geen cent voor hoeven te betalen. We zijn slecht geïnformeerd, de opdracht is niet goed uitgevoerd door het college en we worden een besluit ingerommeld aldus de PvdA-woordvoerder .   Mijn fractie vind het van de gekke dat we in deze tijd van bezuinigingen wel geld uit geven aan dit soort luxe. Bovendien vinden we dat dit soort borden niet passen bij  het karakter van onze plattelandsgemeente. Aanstaande dinsdag komt de PvdA met een motie waarin wordt voorgesteld de 100.000,– in de reserve te storten.