31 augustus 2015

PvdA: “parkeerkaart gehandicapten te duur”

De PvdA-fractie in Hof van Twente vindt de bijdrage die betaald moet worden bij de aanvraag en verlenging van een parkeerkaart voor gehandicapten te hoog en zal daarom een voorstel doen om deze bijdrage te verlagen. “Sinds de verhoging van het tarief is het aantal aanvragen flink gedaald. Wij krijgen signalen dat dit komt door de hoge kosten. Het is voor ons onacceptabel dat gehandicapten geen parkeerkaart hebben omdat ze hem niet kunnen betalen.” aldus Nel Hilbrink, PvdA-raadslid in Hof van Twente.

Het gaat om de GehandicaptenParkeerKaart (GPK) die nodig is om op de speciale parkeerplaatsen voor gehandicapten te mogen parkeren. In 2012 werden de leges gewijzigd, waardoor de GPK van ruim € 80,–, ineens ruim € 200,– ging kosten. De PvdA heeft toen voor deze wijziging gestemd. Hilbrink: “Wij hebben destijds voor deze verhoging gestemd nadat ons was verzekerd dat gehandicapten met een kleine beurs hiervoor gecompenseerd zouden worden en dat de kaart dus voor iedereen bereikbaar zou blijven, nu dit niet het geval blijkt te zijn willen we deze verhoging zo snel mogelijk terugdraaien.”

Dat de PvdA hiermee terug komt op een eerder besluit, vindt Nel Hilbrink niet erg. “Als politicus moet je in staat zijn om toe te geven, dat een beslissing anders uitpakt dat je had verwacht. Raadsleden zijn net mensen, ze slaan de plank soms ook eens mis. Dan moet je niet te trots zijn, maar zo snel mogelijk herstellen wat verkeerd is gegaan.”

De ruim € 4000,–, die deze wijziging zou kosten, wil de PvdA uit het WMO-budget halen. Of de PvdA steun krijgt voor dit voorstel kan Hilbrink vooraf niet beloven. Zij hoopt dat de andere partijen ook vinden dat de bijdrage voor de parkeerkaart omlaag moet. “We kunnen toch niet accepteren dat er gehandicapten zijn die verder van de supermarkt of dokter moeten parkeren omdat ze de parkeerkaart niet kunnen betalen?”