PvdA neemt actie voor gratis onderkomen voedselbank in Goor

19 februari 2019

GOOR – De Voedselbank Midden-Twente zoekt al enkele jaren een onderkomen in Goor, maar stoot telkens haar neus. Omdat er huur wordt verlangd. ,,Goor wordt wakker!”

Geen geld

Bestuurslid Han Eulderink van de Voedselbank Midden-Twente is al achter verschillende locaties in Goor aangegaan om te kijken of ze iets kunnen betekenen voor zijn organisatie. Hij moet echter telkens afhaken om de simpele reden dat de eigenaren van die panden huur vragen. ,,Wij kunnen geen huur betalen, daarvoor is gewoon geen geld,” zegt Eulderink. In Hengelo en Borne is de voedselbank voor een symbolisch bedrag van 1 euro per jaar gehuisvest in panden van de woningcorporatie Welbions

Onderdeel maatschappij

Eulderink vraagt zich af waarom zo’n constructie in Goor vooralsnog onmogelijk is gebleken. ,,De voedselbank is helaas een onderdeel van de maatschappij. Daarvan moeten ze zich Goor bewust zijn. Ik zeg: ‘Goor wordt wakker!’ Het is jammer dat we in Goor niet die steun krijgen die we elders wel ontvangen. We zijn al twee jaar bezig, dat is knap lang.”

325 huishoudens

De Voedselbank Midden-Twente voorziet 325 huishoudens met een laag inkomen in de gemeenten Hengelo, Hof van Twente en Borne van etenswaar, van wie vijftig in Hof van Twente en zestig in Borne. De hoofdvestiging staat aan de Sloetsweg in Hengelo. In Borne is de organisatie gehuisvest aan de Ambachtstraat.

Tijdelijk

De voedselbank in Goor is sinds oktober 2011 gevestigd in het dagactiviteitencentrum De Roos van de zorgorganisatie Avelijn aan de Rozenstraat. De voedselbank weet al enkele jaren dat het om een tijdelijke huisvesting gaat, omdat Avelijn die ruimte zelf nodig heeft. Vanuit De Roos krijgen vijftig huishoudens elke vrijdagmiddag gratis voedselpakketten uitgereikt. Het eten wordt op donderdag naar Goor gebracht en zo nodig tijdelijk opgeslagen in koelkasten of vriezers. Cliënten van Avelijn helpen bij het sorteren en inpakken van de voedselkratten.

Garage

Voordat de voedelbank bij De Roos introk werden de voedselpakketten verdeeld in Goor vanuit een garage bij een privéwoning. Daar groeide de organisatie echter uit haar jasje. Een noodkreet in de media had tot gevolg dat de voedselbank naar De Roos kon. Eulderink: ,,We hebben in totaal ongeveer 100 vierkante meter nodig. En het zou mooi zijn als er ook ruimte is om te laden en te lossen. De gemeente en de woningcorporatie Viverion zijn op de hoogte van onze problematiek. Ik hoop van hen iets te horen. We hoeven niet halsoverkop weg, maar hoe sneller een oplossing hoe beter.”

PvdA

De PvdA heeft laten weten in gesprek te gaan met de gemeente. Om na te gaan of er in het kader van armoedebeleid en door leegstand van winkels een oplossing te vinden is.

Bron: Tubantia

Waar ben je naar op zoek?