Door Fred Rijkens op 5 maart 2014

PvdA gelukkig met uitspraak Dierenpension Ambt Delden

De PvdA is blij met de uitspraak van de Raad van State met betrekking tot het dierenpension in Ambt Delden. De Raad van State heeft de gemeente in deze zaak onzorgvuldig gehandeld door onvoldoende rekening te houden met de woon- en leefsituatie van de 2 naast wonende gezinnen. Al eerder stelde de PvdA deze zaak aan de orde maar er leek een meerderheid in de gemeenteraad
bereid om een dierenpension op deze plek toe te staan.

De PvdA geeft aan dat door deze uitspraak mogelijk een eind komt aan de hel waarin 2 families vanaf 2007 zitten. Een woordvoerder van de sociaal democraten geeft aan dat hijzelf een paar keer op bezoek is geweest bij de familie ten Dam die nu in
het gelijk is gesteld. Wij hebben er ons echt over verbaast hoe deze buitenissige situatie heeft kunnen ontstaan. Dit had nooit mogen gebeuren en de gemeente heeft veel te lang nagelaten om op te treden in deze situatie. Het trieste is dat nu twee partijen gedupeerd zijn. De ondernemer heeft zich gebaseerd op de medewerking van de gemeente en is er vanuit gegaan dat alles wel goed zou komen.

Volgens de PvdA heeft ook de gemeenteraad te simpel geredeneerd in deze situatie en is in die zin ook gedupeerd stelt de PvdA. Er gelden regels in Nederland waaraan iedereen zich dient te houden terwijl sommige raadsfracties een eigen afweging maken in dit soort situaties. juridische kennis ontbreekt dan waardoor eigenlijk alle partijen in deze situaties gedupeerd worden. Ook ontbreekt het aan handhaving in deze gemeente waardoor er na jarenlang gedogen moeilijk meer terug kan worden gekomen op een situatie die ten onrechte is ontstaan. Volgens de PvdA is ook dit in deze zaak aan de orde.

Fred Rijkens

Gruttostraat 57 7471 ER Goor   foto: Jan schoneveld