Nieuwsbrief PvdA Hof van Twente – mei/juni 2019

1 juni 2019

Kiezers bedankt!!

Met de verkiezing van de Provinciale Staten in maart waren we al blij met een goed resultaat tussen forse winsten (FvD, GL) en verliezen (D66, SP, CDA, PVV) van andere partijen. En nu de verkiezing Europarlement, waarmee de PvdA de grootse Nederlandse afvaardiging in Brussel behaalt.

We zijn blij met de hoge opkomst, en meer nog met de steun van de kiezers voor onze partij. De verdubbeling van het aantal stemmen en zetels geeft vertrouwen in de koers die we volgen. In Europa, in Den Haag en Zwolle, en hier in  Hof van Twente. Ook een aansporing om die koers om te zetten in daden, in constructieve samenwerking met andere partijen. Hoe dat in Brussel uitpakt valt nu nog niet te voorspellen, het veld is verdeeld. De kans dat Frans Timmermans, als kandidaat Eurovoorzitter, gesteund gaat worden door een meerderheid van het nieuwe Europarlement lijkt niet zo groot. Maar het gaat natuurlijk om meer dan alleen Frans Timmermans, of om alleen de PvdA. In bredere zin vergroot de hoge opkomst en de overwegend Eurogezinde stemming in Nederland de kansen van de ‘Nederlandse’ kandidaten voor de diverse posten waarover de komende weken gesteggeld gaat worden.

In  Hof van Twente bleven de kiezers vooral trouw aan het CDA en de VVD, samen een ruime helft van de stemmen. Daarbij kreeg het CDA veel meer stemmen dan in maart, toen de Provinciale Staten werden gekozen: Annie Pierik lijkt hier erg populair. Grote winnaars zijn deze keer Forum voor Democratie en de PvdA. Forum haalt in de Hof net geen 10% van de stemmen. Een beduidend aantal, maar toch minder dan in maart. En wij worden met ruim 16% van de stemmen na het CDA de tweede partij in de Hof. Met dank aan Frans, maar vast ook door het solide en constructieve werk van onze fractie en steunfractie.

Verliezers zijn SP, D66 en PVV, ze leveren elk fors tot zeer fors in, ook in vergelijking met de stemming in maart. GroenLinks tenslotte wint ten opzichte van vier jaar geleden, maar houdt de in maart verkregen stemmen niet vast.

(klik op de foto om te vergroten)

Voor alle partijen betekent het werk aan de winkel. Onze fractie gaat vol vertrouwen door, de steun van de kiezers is een extra stimulans. Binnenkort besluit de gemeenteraad over de kaders voor de begroting in de komende jaren. Door de sterk groeiende kosten voor de zorg dreigen er omvangrijke bezuinigingen die ieder zullen raken. Onze inzet is daarbij om uw belangen te behartigen, met behoud van een gezond huishoudboekje voor de komende jaren.

Intussen in Zwolle …

Met een redelijk resultaat, en verlies van anderen, werd in Zwolle gedacht dat een coalitie met PvdA én Forum voor Democratie zou kunnen ontstaan. Een alternatief, met GroenLinks en zonder FvD, werd door CDA en VVD afgewezen. Het onderhandelingsteam, onder leiding van Annemieke Wissink (fractievoorzitter) en Tijs de Bree (beoogd gedeputeerde), wilde een meer inhoudelijke verkenning wel aangaan. Ze moesten hier snel op terugkomen, binnen 24 uur, onder grote druk van onze leden. Een mogelijke samenwerking met Forum werd op voorhand en om principiële redenen afgewezen. Dit is in de Statenvergadering netjes uitgelegd. Een nieuwe ronde verkenning wees uit dat ook een coalitie zonder GroenLinks (op wens van CDA en VVD) en zonder Forum (op wens van de PvdA) mogelijk zou zijn. We danken deze kans mede aan de CU, die ons er bij wilde houden om ‘links’ tegenwicht te bieden tegen de overwegend rechtse oriëntatie. Hierop volgde inhoudelijk overleg over de uitgangspunten voor een programma waarmee de komende jaren gewerkt gaat worden. Hierover is, aan de onderhandelingstafel, overeenstemming bereikt. Dit resultaat moet nu door de leden van de betrokken partijen worden goedgekeurd.

…. Vaststelling coalitieakkoord GS Overijssel: 13 juni Nijverdal

De PvdA organiseert hiervoor op Donderdag 13 juni een gewestelijke vergadering. In ‘Het Centrum’ in Nijverdal, aanvang 19.30 uur. Het conceptprogramma wordt dan toegelicht en voor goedkeuring in stemming gebracht. Een bijzonder belangrijke stap in ons bestaan, dus kom vooral. Een uitnodiging met meer informatie ontving u eerder; u ontvangt vooraf per email de agenda en stukken. Raadpleeg ook onze website www.hofvantwente.pvda.nl.

Goede positie in de Eerste Kamer

De stemmingen voor de Eerste Kamer zijn geteld, de uitslag bezorgt de PvdA-fractie een goede uitgangspositie. De coalitie bezet in totaal 32 zetels, onze fractie onder leiding van Mei Li Vos telt 6 zetels. Tezamen de kleinst mogelijke meerderheid in de Senaat, maar toch een sleutelpositie waarmee onderhandeld kan worden. Ook GroenLinks en Forum voor Democratie kunnen de coalitiepartijen aan een meerderheid helpen. Op belangrijke onderwerpen als migratie, Europese samenwerking, klimaat e.d, valt van Forum weinig constructiefs te verwachten. En daarmee lijken GroenLinks en de PvdA tegen elkaar uitgespeeld te kunnen gaan worden. Het is van belang dat beide fracties in zulke gevallen elkaar weten te vinden.

GPS: samenwerking moet bevochten worden, en moet iets opleveren

Vertegenwoordigers van fracties en besturen van de drie GPS-partners spraken elkaar bij over de stand van zaken. Elk van de drie partijen wil de samenwerking voortzetten. Met respect voor ieders aard en positie. Wel werd vastgesteld dat alleen ‘zichtbare resultaten’, een duidelijke meerwaarde van die samenwerking in de praktijk, voortzetting van het GPS-verband rechtvaardigt. Omgekeerd moet je elkaar ook niet belemmeren in het politieke spel, of je daarin onbedoeld belemmerd voelen. Goed communiceren is het sleutelwoord, in het besef dat de actuele politiek soms ‘snel schakelen’ vergt, waarbij niet altijd ruimte is voor uitgebreid overleg met elkaar of met de achterban. Maar de goede wil werd breed gedeeld. Er werd afgesproken om op relatief kleine onderwerpen die zich in het raadswerk voordoen gezamenlijk te reageren: één voor allen. Dat neemt werk uit handen. Daarnaast is bedacht dat elke partij een meer complex GPS-onderwerp (denk aan duurzame energie en windmolens, bestrijding van kinderarmoede, burgerparticipatie) oppakt en de verdere discussie daarover voorbereidt. Eén trekt, anderen voegen inzichten, netwerk, politieke wijsheid etc. toe. Op zoek dus naar de toegevoegde waarde van samenwerking in de praktijk, met accent op het fractiewerk. Besloten werd het bijpraten zoals nu plaatsvond vaker te doen.