Lokaal Bestuursnieuws

24 maart 2018

Donderdagavond 22 maart werden de tellingen per kandidaat bekend gemaakt, u heeft dat wellicht vrijdag al gehoord of gelezen. Onze fractie is als volgt door de kiezers bepaald:

• Fred Rijkens
  • Apollonia Sligman
  • Ate Brunnekreef
  • Onno Bordes

Ate Brunnekreef 297 voorkeurstemmen.

Het bestuur heeft namens u de kandidaten van harte gefeliciteerd met hun verkiezing, en wijsheid in hun werk gewenst. U kunt dat zelf ook doen op 29 maart (gemeentehuis, installatie) en/of op 5 april (Olde Smidse, ALV).

De samenstelling van de fractie wijkt af van de volgorde van onze kandidatenlijst. Daarin stond Herman Wevers als 4e geplaatst, en Ate, met alle respect, een stuk lager. Geen lijstduwer, wel stemmentrekker. En dat heeft meer dan verwacht gewerkt. Ate kreeg bijna 300 voorkeursstemmen, zo veel dat hij, en wij, dat signaal van onze kiezers niet kunnen negeren.

Dat succes heeft wel een keerzijde: deze samenstelling strookt niet met de inzet volgens ons fractieprofiel – een evenredige verdeling over kernen. De nadruk op ‘stemmen op een kandidaat uit eigen kern’ strookt evenmin met het principe dat onze politiek ‘Hofbreed’ is. En dat de PvdA de belangen van elke Hofse inwoner dient, en niet vooral die van een bepaald gedeelte daarvan. We, bestuur en fractie, zullen er daarom extra op letten én uitdragen dat deze principes in de komende raadsperiode leidend zijn.

Een tweede keerzijde van dat succes is dat in het bijzonder Herman Wevers een plek in de fractie misloopt. Goed ingevoerd in bestuurlijke processen, als geen ander op de hoogte van de opgaven en gevoelens die in Markelo spelen, en in de campagne strategisch slim en uiterst actief. Bij deze, namens u, willen we Herman bedanken voor zijn inzet. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor alle leden en hulpkrachten die de campagne tot een succes maakten. Uw eigen complimenten kunt u op 5 april (ALV, Olde Smidse) aan de betrokkenen kenbaar maken.

De nieuwe fractie gaat nu aan de slag, de oude fractie mag afscheid nemen. Dat gebeurt ‘officieel’ op 28 maart (gemeentehuis), feestelijk met ‘laatste woorden’ en bloemen. Kom vooral!! En lukt dat niet dan heeft u op 5 april een herkansing (Olde Smidse, ALV). Behalve voor Roel, die zit dan met vrouwlief ergens aan een zomers strand.

Wij kijken terug op een hectische tijd, waarin ons campagneteam creatief, kundig en bevlogen gewerkt heeft. In leeftijd uiteenlopend van ruim 20 tot bijna 90 jaar, in ervaring van ‘broekie’ tot ‘levenslang’. Ik ben er trots op dit meegemaakt te hebben.

Uw voorzitter

Peter de Bruijn

Waar ben je naar op zoek?