Door op 18 mei 2015

Leeftijdstijdsdiscriminatie door provincie Overijssel

De provincie Overijssel discrimineert op basis van leeftijd. Dat stellen de PvdA- en de 50Plusfractie in Overijssel. Een echtpaar uit Goor had bij de provincie een aanvraag gedaan voor subsidie voor de zonnepanelen die zij op hun huis wilden leggen, maar werden hierop afgewezen vanwege hun leeftijd. Het echtpaar is 77 en 78 jaar oud. “Iemand subsidie ontzeggen alleen op basis van leeftijd vinden wij heel merkwaardig en zeer ongewenst. Dit kan niet de bedoeling zijn. We gaan dit natuurlijk meteen uitzoeken” aldus Annemieke Wissink, provinciaal statenlid namens de PvdA in Overijssel. Wissink stelde hierover, samen met Fred Kerkhof van 50Plus, schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten.

Wissink: “Het aantal ouderen in Overijssel groeit. De levensverwachting van inwoners van onze provincie is flink toegenomen. Ouderen blijven langer vitaal en hierdoor actief en onafhankelijk deelnemen aan onze samenleving. Deze groep mensen vormen een maatschappelijke factor van belang. Bovendien is het een taak van de overheid om zo veel mogelijk mensen, dus ook ouderen, te betrekken bij de grote vraagstukken waar wij als samenleving voor staan, zoals de transitie naar duurzame energie. Dat Gedeputeerde Staten ervoor kiest om deze groep uit te sluiten vinden wij onbegrijpelijk.”

De provincie Overijssel heeft als doel om 20% Nieuwe Energie uit biomassa, bodem, wind en zon te halen in 2020. Om dat te bereiken heeft de provincie Overijssel onder andere de regeling ‘Duurzaamheidslening particuliere woningeigenaren’ in het leven geroepen. Dit is subsidie in de vorm van een rentekorting op een duurzaamheidslening. Het verkrijgen een positieve kredietbeoordeling is een voorwaarde voor het verkrijgen van een dergelijke lening. Wanneer je ouder dan 75 jaar bent, is het, ongeacht je financiële situatie, niet mogelijk om een positieve beoordeling te krijgen. Hierdoor zijn mensen met een leeftijd boven de 75 jaar uitgesloten van deelname aan de provinciale subsidieregeling.

Naast de principiële bezwaren tegen de leeftijdsdiscriminatie zien de twee Statenleden Wissink en Kerkhof ook geen inhoudelijk voordeel van de uitsluiting. “De subsidie wordt gebruikt om bij te dragen aan de Provinciale doelstellingen voor de opwekking van duurzame energie. Ook al mochten deze mensen, vanwege hun hoge leeftijd, niet langer zelfstandig kunnen wonen, dan zijn de panelen niet verloren. Die blijven natuurlijk gewoon op dat dak liggen en energie produceren. Wij snappen er helemaal niets van en zijn dan ook erg benieuwd naar de antwoorden van Gedeputeerde Staten op onze vragen.”