Geen uitbreiding geitenhouderijen in Hof van Twente

3 oktober 2018
PvdA Hof van Twente is al sinds 2012 bezig om de uitbreiding van geitenhouderijen tegen te houden, na het bericht van Provinciale Staten is het weer in het nieuws. Hieronder enkele berichten uit de media.

Politiek overwegend tevreden met geitenstop in Overijssel: “Verstandig en noodzakelijk”

De Statenfracties van de PvdA en Partij voor de Dieren zijn tevreden met de geitenstop die de provincie Overijssel per vandaag heeft ingevoerd. De partijen wilden deze maatregel al ruim twee jaar. Ook het CDA erkent dat een geitenstop onvermijdelijk is.

“We zijn zeker tevreden met deze maatregel”, reageert Statenlid Annemieke Wissink van de PvdA. “Blij is niet het juiste woord, want de aanleiding is natuurlijk niet positief. Het liefst wil je dat zo’n maatregel helemaal niet nodig is.”

‘Verband aangetoond’

Wissink pleitte al geruime tijd voor een geitenstop in Overijssel. “In juli 2016 hebben we hierover voor het eerst vragen gesteld. Het is verstandig en noodzakelijk dat de provincie nu eindelijk ingrijpt.”

Volgens Wissink is het aangetoond dat er een verband is tussen geitenhouderijen en gezondheidsrisico’s voor omwonenden. “We weten alleen niet waar het precies door komt. Of het de vacht is, het voer, of iets anders… Zo lang dat niet duidelijk is, kunnen we geen gerichte maatregelen nemen en is een geitenstop noodzakelijk.”

Onvermijdelijk

Ook Luuk Folkerts van de Partij voor de Dieren is blij met het besluit om de geitenhouderij in Overijssel voorlopig op slot te doen. “Een goed besluit, maar het komt wel laat. We hebben hier al vaak om gevraagd. Eindelijk voegt de provincie daad bij het woord en wordt volksgezondheid daadwerkelijk op één gezet.”

Statenlid Jeroen Piksen van het CDA vindt de maatregel onvermijdelijk. “Het is een stap die we niet graag zetten. We zijn altijd huiverig als het gaat om ingrijpen in de bedrijfsvoering van familiebedrijven. Maar de gezondheid staat boven alles.”

Geitenhouders in Overijssel mogen de komende zes maanden niet uitbreiden. Ook nieuwe geitenhouderijen zijn per direct niet meer welkom in de provincie.

Reden van deze maatregel is dat geitenhouderijen mogelijk een risico vormen voor de volksgezondheid. Hiermee volgt de provincie Overijssel het voorbeeld van Zuid-Holland, Noord-Brabant, Gelderland en Utrecht.

Het komende half jaar is het niet mogelijk om geitenhouderijen in Overijssel te vestigen, uit te breiden of de dierenverblijven te vergroten.
De geitenstop geldt per direct. Bedrijven die voor vandaag een vergunning hebben aangevraagd vallen hier niet onder. Ook geldt de stop niet voor bedrijven met minder dan tien geiten.

Onderzoek

Op dit moment loopt er een groot landelijk onderzoek van het ministerie van VWS naar de mogelijke samenhang tussen geitenhouderijen en longklachten bij omwonenden.

Uit eerder onderzoek van de GGD bleek dat een kleine 400 mensen in Overijssel extra risico op een longontsteking lopen, omdat ze in de buurt wonen van een geitenhouderij.

Bron RTV Oost