Goederenvervoer

Acties tegen extra goederenvervoer door Twente

Er bestaat plannen in Den Haag voor o.a. de uitbreiding van het goederenvervoer door Twente. Deze plannen houden onder meer in dat de Twentekanaallijn (Van Zutphen richting Hengelo, door Hof van Twente) of de Twentelijn (het spoor via Deventer naar Almelo) wordt opgewaardeerd tot een hoogfrequente lijn. Hierdoor zouden naast de bestaande personentreinen circa 80 goederentreinen per etmaal gebruik maken van het spoor. Het spoor door de gemeente Hof van Twente zou hiervoor verdubbeld moeten worden.
Om dit te realiseren zullen waarschijnlijk huizen afgebroken moeten worden, ook in de Hof, waar de huizen soms dicht op het spoor staan. De goederentreinen zijn langer en zwaarder dan de huidige treinen en mogen net zo hard rijden als personentreinen. Hierdoor zal de mate van overlast door geluid en trillingen veroorzaakt door het spoor schrikbarend toenemen. Ook bestaan er zorgen voor de veiligheid in verband met het vervoer van gevaarlijke stoffen door bewoonde gebieden. Dit mogen we niet laten gebeuren. De PvdA afdeling Hof van Twente probeert op alle mogelijke manieren deze plannen tegen te houden. Natuurlijk kan en doet wij dit niet alleen. Wij pakken dit op in samenwerking met andere groepen en partijen van binnen en buiten de gemeente.
Wij nodigen iedereen uit om samen met ons op te trekken. Voor meer informatie kun je contact opnemen via bestuur@pvdahofvantwente.nl.